Off to Gotland

Åh herreminjeeeee……

……ja men nu är vi ÄNTLIGEN på väg! Jag sitter här vid datorn i husbilen och bloggar. Det är som att sitta vid köksbordet hemma liksom, fast Tony kör och det skumpar lite extra.

Jag är faktiskt rätt trött och sliten. När jag jobbat klart här vid datorn så ska jag faktiskt försöka somna en stund. Det här är faktiskt rätt typiskt mig. Det finns 2 ggr per år som jag vill städa huset så det är superflöööschdeluxe rent. Det är innan jul och innan man åker på semester. Du vet när man städar på ett sjukt sätt! All kakel, duschväggarna, skrubba mellan klinkergolven, tvätta så inte en enda pinal ligger otvättad, damma på ALLA ställen, ordna i garderoberna (allas garderober), dammsuga, skura, kalka av, tvätta sofföverdrag och  mattor. Det har jag gjort nu. Igår städade och tvättade jag heeeeela dagen. Jag rensade allas garderober också. Som en jäkla maskin höll jag på. Första gången jag kollade klockan ordentligt, ja då var den halv 7 på kvällen! Då hade jag svettats floder kan jag säga. Ryggpaj och axelpaj men fan vad nöjd jag kände mig! Halleluja…. ett sånt städat och ordnat hem ger mig lugn i själen. Tyvärr är det sällan det är så perfekt, men skulle jag ens försöka ha det så i mitt liv så skulle jag typ inte göra annat än det jag gjorde igår. Liiiiite annat vill man väl kanske också göra? 😉

Det roliga är att stora barnen ska bo i huset medan vi är borta, så det kanske blir så att jag inte ens får njuta av allt det städade. 😉 Men, jag har skrivit en ”checklista” till dom där hemma, ja men du vet….vilka dagar blommorna bör vattnas, larmet, utedynorna, katten…du vet det där vardagliga som ska roddas med. I den listan ingår även att städa tills vi kommer hem. Hehe….

Igår kväll var vi och hämtade vårt ”åk”. Det är farmor och farfars åk. Milo fick också en semesterpeng av farmor och farfar, han höll påatt baxna när han insåg att det inte var en 1:a framför de två nollorna. Utan en femma! 😀 I lördags fick han semesterpeng av mormor och morfar, det var 4 hundringar….då höll han också på att baxna. Vi får se vad han vill köpa för det? Fotbollskort säger han men vi har sagt att det får man inte, NÅÅÅÅÅÅT annat måste han fasen köpa alltså! 😀

Det är perfekt att vi har möjlighet att låna husbilen såhär en vecka per år. Den är perfekt för oss! I bak har vi också tagit med cyklarna så vi kan ta oss på små turer. Jag gissar att det finns en hel del att se t ex när vi kommer till Fårö. Ska bli så härligt att få se Gotland ordentligt. Jag har ju varit på Gotland ett antal gånger men då på tjejfestar-resa. Blir inte så mycket ”sevärdhetskoll” då. 😉 Sist Tony var på Gotland var på klassresa i femte klass. 🙂

IMG_1874 IMG_1877

Här sitter jag och har det bra, jag och kossan.

Detta husbilshälsande har börjat kan man säga! Haha…. ser ni Milos lilla hand också. Ja det är som bland motorcyklister, man hälsar på vägarna. Jag tycker det är skittrevligt. Jag hälsar gladeligen. Oftast hälsar båda i fram. SÅ när jag sitter i fram så husbilshälsar vi, nu har Milo också lärt sig det.

Första gången vi åkte iväg såhär var när jag och Tony skulle gifta oss. Det är 10 år sedan nu. Jag var helt slut mitt i all bröllopsplanering. Jag höll faktiskt på att tappa det fullständigt. På den tiden hade Tonys mamma och pappa en husvagn. Vi beslutade oss för att bara ta ett brake mitt i alltihopa. Vi bokade på Orsa Camping och så drog vi iväg. På den tiden fanns ju inte Milo än, och stora barnen var hos Magnus. Ämen, vi föll pladask för campinglivet. Jag som är uppvuxen ute på sjön och i fuktiga tält har alltid trott att jag inte gillat camping. Okej, min gräns går faktiskt vid att tälta, det vill jag absolut inte göra. Usch! Haha…. Men just campa med husvagn eller husbil bara ÄLSKAR jag!

Under dessa år som vi campat så har barnen fått se så många olika platser och lajjat på så häftiga ställen. Vi har kunnat förflyttat oss hejvilt. Ett år tog vi Skara Sommarland, High Chaparral och Liseberg på lite drygt en vecka. Då var jag gravid med Milo. Vi har sett västkusten, vi har hittat smultronställen som vi bara älskar i Sverige. Vi har åkt ända upp till Övertorneå, bott på Pite Havsbad och sett det vackraste rastplatser som finns. Allt det tack vare att vi haft ett litet hem med oss. Nån dag vill jag nog att vi köper en husvagn själva. Jag skulle vilja köpa en gammal som jag fixar i ordning. Sådär rolig och lite annorlunda. Det skulle vara häftigt. Men tills dess är vi glada att få låna det här fina åket. 🙂 ♥

Nu är vi i Nyköping, här var det visst vägbygge. Nästa stopp är Västervik. Där ska vi åka båt över, det är den nya Gotlandsbåten som går därifrån. Tar bara lite drygt 2 timmar. Hepp…nu kallar min lilla soffa här så nu ska jag vila en stund. Vi hörs sen igen!