ANNONS

Rönnbärssaft – C-vitaminboost

/

Nu ska du få tips på något riktigt hälsosamt och bra. Hur hälsosamt det blir avgör du själv. Denna saft kan antingen drickas utan socker (smakar fan och lite till), eller så har du socker i den och tycker den är god. Min mamma dricker den utan socker, men själv höll jag på att flyga i taket. Haha….

Så varför är rönnbär så bra?

Rönnbären är ett naturligt vitaminpiller så rik på nyttiga antioxidander och C-vitamin att den ses som ett av Sveriges superbär. Det behövs så lite som tre rönnbär per dag för att fylla ditt dagsbehov att C-vitamin.

Rönnbär ger gott stöd till kroppens immunförsvar och förebygger samt behandlar även urinvägsinfektioner.

Lindrar värk. Rönnbär innehåller mycket antioxidanter, järn och karotin. Rönnbär sägs vara bra vid reumatism.

Magräddare. Trög mage? Rönn innehåller sockerarten sorbitol som används som laxermedel. Mumsa en näve rönnbär och ta en promenad så kan det problemet vara ur världen…

Den sura smaken på rönnbär tonas ner efter första frosten så vänta gärna tills dess innan du plockar dem.

RECEPT:

2 liter rönnbär (rensade)

1 liter vatten

0,5 liter strösocker

Gör såhär:

1.) Lägg rönnbären i en vid kastrull. Häll på vattnet.

2.) Koka 20-25 min eller tills bären mjuknat. Krossa gärna bären mot grytans kant under kokning. Ställ kastrullen åt sidan, med lock, 2-3 timmar.

3.) Låt saften självrinna, 30-40 min, i silduk eller genom ren handduk i durkslag.

4.) Mät saften och tillsätt sockret. Låt den koka ca 1o min. Skumma väl.

5.) Häll upp saften på rena flaskor.

Mamsen och pappsen tar en shot av rönnbärssaften varje morgon i nyttighetssyfte, då har hon gjort den utan socker. Vill du hellre använda den som vanlig saft har du i sockret såklart.

Följ gärna min Facebooksida och Instagram för många fler bak/matrecept, inspo och tips. 

2
4

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

© Bonnier Magazines & Brands AB, 105 44 StockholmTelefon: 08-736 53 00