ANNONS

Det stora inlägget om Sellerijuice och autoimmun paleo kost

/

Godmorgon raringar!

Här har det som vanligt varit full fart från tidig morgon. Jag hade slut på min selleri kom jag på typ halv 6 i morse så jag hängde typ på låset på ICA i morse. Jag har blivit helt överöst med frågor angående sellerijuicen och den kosten jag äter nu och ska självklart berätta mer. Har bara känt att jag vill bli mer insatt i vad det är jag håller på med och vad detta har för effekt på mig innan jag uttalar mig. Nu har jag ätit såhär i 3 veckor och jag har också snart kört sellerijuicen i 3 veckor och de första effekterna börjar visa sig.

Anledningen till att jag hoppat på det som heter autoimmun paleo kost är för att den är helt antiinflammatorisk. Man äter alltså ingenting som kan inflammera kroppen. Det autoimmun kost gör att den läker tarmen, ger bra och rätt näring, lugnar immunförsvaret, minskar symtom vid autoimmuna sjukdomar, ledproblem m.m. m.m. Har man t ex en pågående ständig inflammation i kroppen kan man t ex som jag drabbas av IBS. Inflammationen sägs alltså orsaka IBS i tarmen. Läckande tarm är också vanligt förekommande vilket ofta leder till födoämnesallergier och ett överaktivt immunförsvar. Jag kan säga check på samtliga. Det är också vanligt att ha järnbrist (check), hormonproblem (check) osv.

Så genom den kost jag äter nu läker jag min tarm, det kan ta tid och det får ta tid, men jag är så trött på att ha problem med magen så fort jag äter någonting. Dock så är detta rätt strikt och jag har inte fuskat en enda gång sen jag började.

Detta är vad jag bör undvika:

  • Ägg (jag var en storkonsument av ägg så det har varit svårast)
  • Nötter & frön, inklusive kakao och kaffe (jag åt massor med frön)
  • Potatisväxter: Aubergine, cayenne, chili, gojibär, habanero, jalapeno, paprika, physalis, potatis, tomater (jag åt massor av paprika och tomater)
  • Produkter som kan korsreagera på gluten dvs mjölkprodukter: mjölk, mjölk choklad, proteinpulver, caseinpulver, havre, jäst, majs, ris och snabbkaffe
  • Alkohol
  • Fruktos över 20 g
  • Inflammationsdämpande läkemedel
  • Icke näringshaltiga sötningsmedel, inklusive stevia
  • Förtjockningsmedel, stabiliseringsmedel och tillsatser (finns ofta i färdiga kryddblandningar)

Sedan finns det massor som jag bör äta av:

  • Organkött och inälvor (jag äter dock inget sånt kött alls, här är det lite tudelat för en del säger att man ska undvika kött)
  • Fisk och skaldjur, man ska undvika odlad lax och fet fisk från östersjön
  • Alla typer av grönsaker, rotfrukter och bär
  • Alger (ej spirulina och chlorella
  • Kött
  • Fett från oliv, kokos, avokado
  • Frukt (dock ej mer än 20 g fruktos per dag, jag håller inte så hårt på detta)
  • Fermenterade livsmedel
  • Glycinrika livsmedel, benbuljong t ex

Ja, det låter mycket när man läser såhär, typ hur äter man? Men jag kan väl säga att jag äter väldigt gott. Senare idag ska jag tipsa om min kycklingsoppa som jag åt igår t ex. Jag äter mycket rotfrukter och grönsaker. Aldrig ätit så mycket sånt som jag gör nu. Kyckling, kycklingfärs och fisk äter jag massor av. Sötpotatis är också perfekt. Om ni vill kan jag dela med mig av lite recept, klicka i hjärtat ni som vill.

Det viktigaste av allt är min sellerijuice som jag dricker på morgonen. Ni var så många som frågade om det igår. Hur blandar jag den? Hela grejen är att den inte blandas alls. Den ska drickas helt ren. Inget ska blandas i utan den helt rena juicen av sellerin ska drickas. Jag köper alltid ekologisk, det ska man, men ICA hade ingen. 🙁 Någon gång då och då kan man ta icke ekologiskt men håll er till ekologiska.

Sen köpte jag en råsaftcentrifug. Ni är många som frågat vilken jag har, och  jag är tvärnöjd med våran. Vi har en Philips råsaftcentrifug >>den HÄR<< och den är kraftfull och släpper ifrån extra mycket fibrer. Många har också funderat på om man kan göra den i en mixer, jag har hört att man kan det om man silar det efteråt. Dock så tror jag inte man får ut så mycket juice som man ska med hjälp av en mixer. Man ska dricka en stort glas varje morgon och mitt glas innehåller typ 4,5 dl. I råsaftcentrifugen blir det så mycket av en hel knippe med selleri.

Vad gör sellerijuicen?

  • Renar din lever från toxiner och tungmetaller
  • Låter din lever återskapa friska leverceller
  • Innehåller viktiga saltgrupper som har förmåga att dra gifter och tungmetaller ur hjärnan
  • Innehåller viktiga saltgrupper som renar hjärnans neurotransmittrar och därmed ökar signalstyrkan dem emellan
  • Återställer magsyrabalansen vilket ger en mycket mer effektiv matsmältning och ett ökat näringsupptag
  • Ersätter förlorade elektrolyter och balanserar kroppens Natrium/Kalium-nivåer. Kaliumjoner inne i våra celler sköter tillsammans med natriumjoner, som huvudsakligen finns i vätskor utanför cellen, vätskebalansen i vår kropp – oerhört viktigt för ditt välmående och för hur kroppen kan tillgodogöra sig och använda det vatten som du dricker.

Så vad har den här kosten och sellerijuicen gjort med mig på snart 3 veckor?

Jag är mycket bättre i min IBS
Jag är bättre i min magkatarr
Jag är piggare
Jag sover tungt och bättre, kan somna om som jag alltid haft svårt för
Jag har fin hy
Jag har gått ned 5 kilo på 2 veckor (skriver mer om det i >>det här<< inlägget)

Jag har haft lite urensningssymtom som man kan få när gifterna lämnar kroppen. Lite huvudvärk, lite illamående, lite yrsel, snorat fast jag inte varit förkyld, haft en hästmens och lite sånt.

Det ska bli jätteintressant att fortsätta med detta för att se vad mer den kan göra för mitt välmående? Vi får helt enkelt se? Jag håller er uppdaterade angående det!

Kram Nina

7

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

© Bonnier Magazines & Brands AB, 105 44 StockholmTelefon: 08-736 53 00