ANNONS

Mellanmålstips!

Äter du mellanmål?
Jag är riktigt dålig på det, men vet att jag mår så mycket bättre om jag ser till att få i mig det på dagarna. Så nu har jag verkligen ansträngt mig för att få i mig lite mellan målen. Här nedan tänkte jag ge dig lite mellanmålstips.

Superkrämig grekisk yoggi

Supergoda! Bara ha i solrosfrön/pumpakärnor/nötter och kanske lite färska hallon eller blåbär. Så gott och ett perfekt mellis. Finns i smaken citron också som är jättegod! Köps i matvarubutikerna, hittills har jag hittat dem på ICA Maxi.  

Energibars

Något av en favvo är dessa ENERGIBARS som du bakar alldeles själv. Bara plasta in i bitar och förvara i kylen, stoppa i väskan om du ska iväg och ta upp när du blir sugen!

Recept ca 8 bitar

1 dl solrosfrön 1 dl pumpafrön 2 dl havregryn (glutenfria om du vill ha glutenfritt) 1 dl russin (eller aprikoser, kiwi, torkad frukt, det du känner för) 1 helt ägg 1 äggvita 1 msk honung 50 gr 70% ig choklad

Gör såhär:

1) Mixa alla torra ingredienser i en mixer eller med en stavmixer. Allt ska få en mjölig konsistens. Lite större ”bitar” som havregryn t ex är helt ok. 2) Värm honungen så den blir rinnande om du inte har rinnande honung. Häll i det i mjölblandningen och rör om. 3) Knäck i ett helt ägg. Ta sedan det andra ägget och skilj vitan ifrån gulan. Använd bara vitan på det andra ägget. Blanda ihop alltsammans. Detta blir en rätt stabbig ”deg” som sedan ska plattas ut. 4) Lägg i bakplåtspapper i en brödform. Tryck ut smeten jämnt på botten i brödformen. 5) Grädda i ugnen på 175 grader i ca 15 minuter. Låt svalna lite. 6) Smält chokladen i vattenbad eller i micro. Häll sedan över hela ”kakan”. Låt kyla av så chokladen stelnar ordentligt. Gärna i kylen. 7) När den sedan svalnat av och stelnat i choklad tar en vass kniv och dela upp till 8 bars.

Over Night Oats

Perfekt att ha i kylen i en burk med tätslutande lock. Toppa med jordgubbar eller bär. Skivad banan med lite pudrad kanel över är gott också. Eller varför inte kanelstekta äpplen, MUMS! Recept HÄR.

Köpebars

Om du ska köpa något som handlar om mellanmål och ha med sig i väskan så kan jag tipsa om dessa. Jag ÄLSKAR dom här. Ett perfekt mellanmål och riktigt gott till en kopp kaffe. Det jag gillar med OAT LAWS produkter är att de inte innehåller massa onödigt och att de är naturliga. Denna innehåller: mandlar, dadlar, kokosnektar, ärtproteinkoncentrat, kakaomassa, havremjöl, havssalt. That’s it! Du hittar dom HÄR.

Färskostbollar

Ja detta kanske är mer gott som tilltugg än ett mellis, men jag tänker att det också faktiskt funkar som mellis beroende på vad man toppar dem med. Och du kan byta ut parmesanen mot tex en nyttigare ost. Dom här är såååå goda faktiskt. Och toppingen kan varieras i all oändlighet. Recept på dom hittar du HÄR.

Energibollar

Dessa är så mums! Har jag dem här i kylen och jag jobbar hemma så går jag och nallar en lite då och då under hela dagen. Jag tänker att man variera det man rullar dem i, här har jag använt solrosfrön och pumpakärnor. Men jag tror att dessa blir snäppet härligare med lite torkade blåbär som är sötade med äppeljuice (<klickbar länk) eller varför inte gojibär (<klickbar länk) som är sprängfyllda av massa bra antioxidanter.
Apropå dessa gojibär! Måste nästan prata mer om dem för detta är verkligen en hit ur hälsosynpunkt. Gojibäret är mycket omtyckt och används världen över för dess höga innehåll av antioxidanter och goda syrliga smak. Galet nog så innehåller gojibär mer betakaroten än morötter och per 100 gram får du i dig 24 % av det dagliga referensintaget av vitamin A. Vitamin A bidrar bland annat till immunsystemets normala funktion och till att bibehålla normal hud och synförmåga. Allt som boostar immunförsvar och hud inför höst och vinter tänker jag. Influensor, magsjukor och gud vet vad som fladdrar runt. Gojibär är även rikt på polysackarider, några av dem finns bara i just gojibäret, det har visat sig spela en viktig roll för både hälsan och förmågan att oskadliggöra fria radikaler. Gojibär passar perfekt i både matlagning och bakning, men kan även ätas precis som de är som ett gott snacks.

Gojibär ger följande fördelar:

    • Mycket rikt på antioxidanter, bland annat vitamin A.
    • Vitamin A bidrar bland annat till immunsystemets normala funktion och till att bibehålla normal hud och synförmåga.
    • Har en god och syrlig smak.
    • Kan ätas som de är eller användas i bakning och matlagning. (Jag tänker att man kan fylla min härliga filmjölkslimpa med gojibär, den skulle de passa perfekt i, recept HÄR.)
    • Högt kostfiberinnehåll.

The Happy Berry

Gojibäret kallas ibland för The Happy Berry, vilket inte är så konstigt då det kommer med en mängd goda egenskaper som kan främja din kropp och ditt immunförsvar. Det används som sagt i hela världen, men kommer ursprungligen från Asien där det i årtusenden har konsumerats för att uppnå en god hälsa, livskraft och välmående. Serveringsförslag: Ät gojibären som de är eller tillsätt dem i en god sallad, strössla som topping på yoghurten eller baka ner i degen för en naturligt syrlig touch i brödet. Användning: Gojibären kan ätas som de är, en handfull varje dag. De kan också tas som snacks, blandas i smoothies eller användas i matlagning t ex i sallader. HÄR hittar du gojibär.

Smoothie

En av världens bästa mellanmål om du frågar mig, jag älskar smoothies och dricker det ofta! Här ska du få några tips på riktigt goda smoothies.
Banan & Vaniljsmoothie (<klicka för recept)
Hallon & Blåbärssmoothie (<klicka för recept)
Grön supersmoothie (<klicka för recept) Japp, där har du några härliga mellanmålstips, är du som mig så du mår bättre av att få i dig lite mellan målen så försök få till ett sånt. Jag försöker verkligen. Ha en fin eftermiddag & kväll!
Gillar du recepten blir jag jätteglad om du klickar i det lilla hjärtat till höger under bilden.
Följ mig gärna här: Följ mig gärna på min FB-sida för flera dagliga receptuppdateringar HÄR Följ mig gärna på Instagram med bilder & videouppdateringar i story HÄR Följ mig gärna på Bloglovin så du inte missar några inlägg HÄR

Kram Nina

63
Subscribe
Notify of
guest

2 Kommentarer
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Malin
Malin
5 months ago

Vilka härliga tips! 😋

niiinis
niiinis
Reply to  Malin
5 months ago

Kul att det uppskattas! 🥰

Nästa inlägg

Testar pizzadegen Maestro

2
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x